Fördelar & Handikapp

Du får välja hur många handikapp eller fördelar du vill (förutom om de är markerade som inte kompatibel med ), lägg till den totala summan av poäng från alla valda fördelar och handikapp tillsammans (fördelar är negativa poäng efter som de gör utmaningen lättare). Den totala summan av poäng som du får få från fördelar och handikapp är 40 poäng.
Note – Din övernaturliga ras kan lägga till eller ta bort poäng från din totala handikapps poäng så se till att inkludera det i din beräkning.

Du får överge vilket handikapp du vill när du vill, det kommer att kosta dig poängen som du skulle ha fått men det finns inga fler straff. du får också överge en fördel när du vill, men du får inte tillbaka poängen i detta fallet.

Handikapp & Fördelar i början av spelet

Fördelar:

  • Higher Education (-5p fördelar):
    • Din grundare får börja på Universitetet innan utmaningen börjar. Han/hon är begränsad till max 4 terminer totalt eller tills han/hon tar examen, det som händer först. När de är där måste de följa alla Apocalypse reglerna som vanligt med några undantag, se Universitetsliv reglerna för mer detaljer.
  • How Much Time Do I Have? (-10p fördelar):
    • Grundaren behöver inte följa Apocalypse begränsningarna fören hon/han återvänder från Universitetet.
    • Kräver Higher Education.
    • Inte kompatibel med Work Experience and Everyon`s a Critic.
  • Work Experience (-5p fördelar):
    • Grundaren har tillåtelse till några extra sätt att tjäna pengar medans de är på universitetet:
      • Ansöka om extra pengar vid Administration byggnaden.
      • Ta dag jobb.
      • Volontera som medicinsk eller forsknings försökskanin.
      • Donera saliv, giggles, plasma, insekter eller andar.
    • Kräver Higher Education.
    •  Inte kompatibel med Huw much time do I have?

Handikapp:

  • Everything is Buggered (10p handikapp):
    • När Apocalypse bröt ut blev din grundares förälder direkt påverkad av den blev senil. Deras ända barn var tvungen att bli vuxen snabbt och ta hand om deras nu otursamma och senila förälder.
    • Börja din utmaning med en äldre sim och ett barn. Den äldre simmen måste ha egenskapen oturlig.
    • Alla apocalypse begränsningarna gäller. Bygg ditt skydd och börja. Detta är dag 1 av din utmaning.
    • Barnet kommer tillslut att bli din grundare – om du kan hålla socialen borta!
    • Du får välja dit barns egenskaper i CAS förutom om du tagit Nobody`s Perfect, då måste du välja från de tillgängliga egenskaperna. När dit barn åldras, ska egenskaperna antingen slumpas fram eller väljas utefter de regler som gäller och handikapp eller fördelar som du tagit.
    • När dit barn når åldern Ungdom får du välja deras jobb eller slumpa fram det om du valt I´m Sorry, You´re Overqualified handikapp .
    • Inte kompatibel med Get Off My Lawn, Higher Education och Country for Old Sims.
  • Everyone`s a Critic (5p handikapp):
    • Grundaren får inte skriva böcker när den går på Universitetet.
    • Kräver Higher Education.
    • Inte kompatibel med We don`t need no education.
  • Get off my lawn (10p handikapp):
  • Grundaren börjar som Vuxen i stället för Ungdom.
  • Se Spela övernaturliga simmar för undantag för olika övernaturliga raser.
  • Inte kompatibel med Call of the Wild, Forty Thieves, Ladies and Lords of the Night, eller Clap Your Hands och Anagathic Supply.
  • I`m sorry, you`re overqualified: (5p handikapp)
    • Din grundare får inte fritt välja vilken begränsning att låsa upp först. Istället måste du slå en tärning och välja din upplåsning från listan nedanför.
      • Slår 1: Arkitekt, Atletisk, Företag
      • Slår 2: Kommunikation, Kriminell, Kulinarisk
      • Slår 3: Utbildning, Underhållning, Spion
      • Slår 4: Kriminaltekniker, Journalism, Mästertjuv
      • Slår 5: Sjukvård, Militär, Naturforskare
      • Slår 6: Paranomal, Politik, Forskning, Symfonisk

Fortplantnings Handikapp

  • Pack Rivalry (10p handikapp):
  • Blood Purity (10p handikapp):
    • Du får endast gifta dig och fortplanta dig med övernaturliga simmar som matchar den ras din grundare är.
    • Ingen av dina spelbara simmar får förvandla mänskliga simmar för att matcha detta handikapp (icke-spelbara simmar får såklart det – du kan inte kontrollera det).
    • Likaså får du inte använda Elixir för att förvandla din önskade partner eller för övrigt ändra den övernaturliga rasen på din önskade partner.
    • Om du gifter dig med en maka/make som redan är vuxen, måste du direkt använda födelsedagstårtan för att göra dem gammal.
      • (Ett förslag är att du använder Fest tricket för att undvika denna situvationen; genom att använda interaktonen Anordna en Fest får du se vilka av dina bekanta som är vuxen eller ungdom, men du måste avbryta handlingen utan att anordna festen tills du har låst upp handlingen att gör detta).
    • Kräver antingen Ladies and Lords of the Night, Forty Thieves, Bewithched, Call of the Wild eller Clap Your Hands. 
      • Om du väljer Forty Thieves för Geni Legacy, får du köpa den gamla dammiga lampan en gång per generation även om inte Paranomal är upplåst.

Diverse Handikapp & Fördelar

Handikapp

  • Bloodline Only (5p handikapp):
    • Endast grundaren, arvingen och reserver kan låsa upp begränsningar – Make/maka (eller andra simmar som lagts till i hushållet) får inte det.
    • Inte kompatibel med It`s Hopeless.
  • Bring your own lunch (5p handikapp)
    • Äta på jobbet räknas som förbereda en måltid för dagen. Hur många simmar som helst får gå till jobbet på en särskild dag, men om någon av dem äter på jobbet får du inte förbereda någon annan måltid fören efter midnatt. Denna begränsningen gäller inte när du har låst upp Kulinarisk.
    • Inte kompatibel med Cheese, Please? och The Green Revolution.
  • Cramped Much? (10p handikapp):
    • Din familj måste börja på en 10×10 tomt och det är där de måste bo till slutet av utmaningen.
    • Om du börjar på en husbåt kan du använda båten som är 10×12 för detta handikappet.
    • Inte kompatibel med Privileged Family.
  • Delicate Stomach (10p handikapp)
    • Simmarna i din familj har en ganska dålig mattsmältning. Deras mage ger dem ofta problem vid intag av mat, och alla förstörd mat eller dåligt tillagad mat kan bli för mycket för dem att hantera. Dina simmar får bara äta mat med normal eller bättre kvalitet genom hela utmaningen, även när Kulinarisk är upplåst.
    • Inte kompatibel med ”Cheese, Please!” och The Green Revolution.
  • Disconnected (15p handikap)
    • I början är den stora parken den enda allmänna plats du får besöka. Efter du har låst upp Militär har du bara tillgång till ditt vanliga nätverk resten av utmaningen.
    • Du får inte använda ”slumpa fram metoden” för att bestämma ditt jobb, med undantag för din grundare med detta handikappet.
    • Gäller inte Internationell eller tidsresande.
    • Inte kompatibel med Safe Spot.
  • Evil Cartel (5p handikapp)
    • Så länge Mästertjuv är aktiv, om din sim förlorar jobbet kan han/hon inte få ett nytt alls, inom något område. Dessutom, får du inte bestämma dig för att ta en ”blooper” istället för att sluta när din sim är sen till jobbet första gången.
  • Fear the Reaper (15p handicap)
    • Alla simmar som du kontrollerar får bara dö av ålderdom.
      • De får inte dö på något annat sätt förutom om de redan har dött av ålderdom och blivit återlivade igen.
      • Spelbara spöken får inte återvända till undervärlden fören de gör det av sig själva när de når slutet av sin livslängd.
  • Greedy Gangsters (5p handikapp)
    • Inte nog med att du måste betala Maffian pengar varje måndag. Nu måste du göra det på torsdagar också!
    • Du måste också fortsätta betala på måndagar efter att du låst upp Kriminell.
    • Inte kompatibel med Loose Floorboard.
  • Grilled Cheese (10p Handikapp)
    • Endast grillad mat får ätas under hela utmaningen, även efter att Kulinarisk blivit upplåst.
    • Simmar som är ensamma eller grundare får använda grillen för att förbereda en måltid, men måste kasta bort resten efter att de har ätit sin enda måltid. Om det finns minst två simmar som är barn eller äldre som bor på tomten, får du behålla resten av portionerna enligt de Kulinariska begränsningarna
    • Inte kompatibel med Chees, Please? och The Green Revolution.
  • Haunted mansion (15p handikapp)
    • Ingen i ditt hushåll får någonsin flytta ut. Om du måste bli av med dem måste de dödas. Alla gravstenar måste vara kvar på tomten genom hela utmaningen.
    • Om de dör någon annanstans måste du direkt flytta deras gravsten till tomten.
  • I See Dead People (5p handikapp)
    • Alla dagar är Zombi dagar tills du låser upp Paranormal. Sedan byter du till var 7:de dag eller månfas genom resten av utmaningen.
    • Inte kompatibel med Heavily Gaurded.
  • Increased Dementia (15p handikap)
    • Dina simmar blir senila vid vuxen ålder (eller efter 53 dagar för simmar som lever länge). Alla Kriminalteknik regler gäller som om de vore gamla.
    • När du har låst upp Kriminalteknik kommer de fortfarande att bli senila när de blir gamla (eller efter 76 dagar) genom resten av utmaningen.
    • Inte kompatibel med Get Off My Lawn och Mental Endurance.
  • It`s Hopeless (10p handikapp)
    • Även när du har låst upp Hopplöshet, är saker fortfarande väldigt dystert. Du får inte gifta dig eller flytta in någon sim.
    • Inte kompatibel med att gifta sig med en Alien eller Alien barn Alien Teknologi.
  • Moral Standards (5p handikapp)
    • Får inte förstöra gifta par (eller förhållanden).
    • Får inte utföra några romantiska interaktioner med simmar som redan är i ett förhållande/gifta förutom att fråga om de är singel.
  • No Country for Old Sims (10p handikapp)
    • Med brist på riktig sjukvård, lever simmar inte särskilt länge och dörr lätt av vanliga sjukdomar och komplikationer från ålderdom. Äldre som lever längre än några få dagar är sällsynt.
    • Ändra äldres livsläng för dina simmar till endast 4 dagar för hela utmaningen.
  • Nobody`s Perfect:
    • Du får aldrig direkt välja någon av dessa egenskaperna till din sim, inkluderar din grundare. Ambitiös, Arbetsnarkoman, Atletisk, Geni, Händig, Karismatisk, Kockbegåvning, Konstnärlig, Modig, Naturbegåvad Artist, Oemotståndlig, Opassande, Slabbig, Snackare, Tungsovare, Tursam, Virtuos, Älskar Kylan.
    • Du får behålla dem om de till ges slumpmässigt och spelet inte låter dig välja. Denna handikapp kommer i två alternativ (du får endas välja en).
      • Version 1 – Mild (10p handikapp)
        • När spelet låter dig välja en egenskap men utmanings regler kräver att du slumpar fram en egenskap, om en förbjuden egenskap råkar komma fram från att slumpa fram en egenskap, får du behålla den.
      • Version 2 – Svår (15p handikapp)
        • När spelet låter dig välja en egenskap men utmanings regler kräver att du slumpar fram en egenskap, om en förbjuden egenskap råkar komma fram från att slumpa fram en egenskap, måste du ta bort den helt utan att ersätta den med en ny.
    • Inte Kompatibel med Children of Fortune och Second Chance
  • Rite of Passage (5p handikapp)
    • För att bevisa sig värdig som arvinge, måste de ha fått minst 4 goda vänner förutom sin framtida make/maka innan de gifter sig. Inte kompatibel med It`s Hopeless
  • SupplyShortage Buy Edition (10p handikapp)
    • Du får endast köpa ett föremål per vecka.
    • Efter du låst upp Företag, får du köpa upptill 7 föremål per vecka.
    • Inte kompatibel med Generous Supplier.
  • SupplyShortage Build Edition (15p handikapp)
    • Du får endast bygga 2 föremål från varje kategori per vecka.
    • Efter du låst upp Företag, får du bygga upptill 14 föremål från varje kategori per vecka.
    • Inte kompatibel med Generous Supplier.
  • The Age of Aquarius (5p handikapp)
    • Får endast gifta sig (eller fortplanta sig) med stjärntecken som passar ihop.
  • The Eyes Have It (5p handikapp)
    • Alla arvingar måste ha samma ögonfärg som grundaren.
    • Du får ersätta med hår eller hudfärg, men du måste välja vilket som ska identifieras som fysisk egenskap som ska föras vidare.
      • När du skapar din grundare se till att använda en unik färg som gula ögon, lila hudfärg eller blått hår för att göra det lätt att identifiera den unika färgen.
      • Hudfärg kan vara svårt eftersom den kan blanda båda föräldrarnas hudfärg, Ögon eller hår är förmodligen lättare att identifiera.
    • Inte kompatibel med Green Revolution.
  • Trust No One (5p handikapp)
    • Endast goda vänner och romantiska intresserade kan bli inbjudna till din tomt. Endast bästa vänner och fasta kärleks relationer kan bli insläppta i dit hus.
      • Schack utmanare är ett undantag, men du måste spela utom hus och skicka iväg dem direkt efteråt om du inte känner dem tillräckligt bra.
    • Denna begränsningen kan inte låsas upp.
  • Ungrateful Life (15p handikapp)
    • Du får inte köpa några Livslånga önskningar alls, någonsin.
      • Det ända undantaget är Forty Thieves och deras dammiga lampa.
  • Walk to Work (10p handikapp)
    • Bara simmar med level 10 i Atletisk får ta ett jobb som kräver att de lämnar tomten.
      • Detta gäller inte grundaren eller maken/makan, men det gäller alla simmar som föds i familjen.
  • What are Cell Phones? (10p handikapp)
    • Simmar får inte använda mobiltelefoner utan måste istället använda en fast telefon.
    • Ditt hushåll är också begränsad till att bara ha en telefon i huset.
    • Ett en gångs undantag görs för grundare som ska gå på Universitetet. Alla andra simmar måste använda en annan metod för att söka till Universitet. Du får inte använda en telefon för att ladda upp ditt betyg.
    • Detta låses aldrig upp

Fördelar

  • Anagathic Supply (-10p fördelar)
    • Du har ett begränsat förråd av anti-åldrande läkemedel. De tjänar inte sitt ursprungliga syfte, men de kan hindra några av dina simmar från att bli dementa när de blir gamla.
      • Din grundare  och en sim från varje efterföljande generation får fortsätta att kontrolleras som åldring även innan Kriminalteknik blivit upplåst.
      •  Andra simmar från blodslinjen och simmar som inte hör till blodslinjen (som makar/make), blir okontrollerade som vanligt.
    • Inte kompatibel med Get Off My Lawn.
    • ÄR kompatibel med Everything is Buggered. Om du tar det handikappet får du helt enkelt inte kontrollera din misslyckade grundare.
  • Black Market (-5p fördelar)
    • Du får sälja ett köpföremål eller skapat föremål varje vecka även om Företag inte har blivit upplåst.
    • Det kan vara ett stort föremål även om Atletisk inte har blivit upplåst.
    • Du kan göra det närsomhelst under veckan, återställer på måndagar.
  • Big Backpacks (-5p fördelar)
    • Din familj har stora ryggsäckar; alla simmar i hushållet får ha 5 föremål i sin katalog istället för bara 3.
    • Om din grundare går på Universitetet får denna komma hem med 5 föremål istället för 3. 
  • Cheese Please! (-10p fördelar)
    • Din familj har blivit tilldelad extra ranson! De får ha två måltider per dag innan Kulinarisk är upplåst istället för en.
    • Inte kompatibel med Grilled Cheese, Delicate Stomach och The Green Revolution.
  • Children of Fortune (-10p fördelar)
    • Vid det första tillfället som din sim får välja en egenskap, får du välja EN egenskap.
    • Alla andra egenskaper måste vara slumpmässiga innan Utbildning är upplåst. 
    • Inte kompatibel med Nobody`s Perfect.
  • Generous Supplier (-5p fördelar)
    • Köp/bygg begränsningarna under Företag är inte längre så tight. Du får köpa 10 köp föremål och 20 bygg föremål i köp/bygg läget varje vecka.
    • Inte kompatibel med Supply Shortage Build and Buy Editions.
  • Heavily Guarded (-5p fördelar)
    • Den lokala militären är väldigt vaksamma, tillhandahåller längre, säkrare timmar utomhus. Dina simmar kan stanna utomhus 2 timmar längre än vanligt.
      • Vuxna från 6:00-21:00
      • Tonåringar 8:00-17:00
      • Zombie dagar måste du vara inomhus mellan 22:00-6:00.
    • Inte kompatibel med I See Dead People.
  • Hotline to Work (-5p fördelar)
    • Du kan ringa din chef när du vill. Detta gäller endast chefer, inte medarbetare.
      • Du måste fortfarande följa reglerna för Militär begränsningarna om du vill bjuda hem honom/henne.
  • Loose Floorboard (-5p fördelar)
    • Din familj har ett väldigt hemligt gömställe för att gömma undan några av sina dyrbara simoleons från maffian.
    • Varje måndag, när du ger dina pengar till maffian, får du behålla upptill $250 på dit konto.
    • Inte kompatibel med Greedy Gangsters.
  • Mental Endurance (-5p fördelar)
    • Din familj har en exceptionell hjärnstyrka och har därför mer motståndskraft till senilitet än andra.
    • När simmarna har åldrats till äldre är de fortfarande kontrollerbara i ytterligare 3 dagar fram till midnatt.
    • Detta påverkar endast kontrollen av simmarna. Alla andra regler som gäller äldre gäller fortfarande tills respektive begränsningar är upplåsta.
    • Inte kompatibel med Increased Dementia.
  • Outhouse Revolution (-5p fördelar)
    • Antalet toaletter du kan ha är inte längre begränsat!
    • Inte kompatibel med The Green Revolution.
  • Privileged Family (-5p fördelar)
    • Ditt tillåtna bygg område är 10×10 istället för 8×8 innan Politik är upplåst.
    • Inte kompatibel med Cramped Much?
  • Safe Spot (-5p fördelar)
    • Du kan ha en till allmäntomt som du väljer själv i dit nätverk. Det kan vara vilken typ av tomt som helst.
    • Inte kompatibel med Disconnected.
  • Second Chance (-5p fördelar)
    • Varje gång du slumpar fram ett jobb eller egenskap, får du göra om den en gång om du inte gillar resultatet.
      • Du måste behålla resultatet om du slumpar om.
      • Detta inkluderar att kolla i tidningen. Om du inte gillar det jobb som erbjuds får du tacka nej och vänta till nästa dag och måste ta det jobbet.
      • Inte kompatibel med Nobody`s Perfect.