Allmänna Regler

Detta är strikta regler som gäller under hela utmaningen oavsett vilka begränsningar du har låst upp eller vilka expansioner du har.

Begränsningar

  • En sim får endast låsa upp en begränsning under hela deras liv med några undantag.
    • Hopplöshets begränsningen är upplåst direkt när din grundare har nåt nivå 10 av sin karriär, så den första lyckade sim låser faktiskt upp två begränsningar.
    • Det finns andra frivilliga begränsningar förutom de 19 upplåsningarna som krävs för att vinna spelet. Dessa krävs inte för att avsluta utmaningen men de låser upp några mer kraftfulla färdighets föremål och belöningar som inte alla spelare har tillgång till. Därför får endast en av dessa begränsningar låsas upp per generation, men den sim som låser upp den får låsa upp en av de vanliga begränsningarna också.
  • Du får inte ta någon låst karriär förutom om du tänkt att den simmen ska låsa upp de begränsningarna. Om din sim redan har låst upp en begränsning, får de ta vilken karriär som helst om den karriärens begränsningar har blivit upplåsta. Om en sim redan försöker låsa upp en begränsning, kan du inte ta den karriären (två sims kan inte försöka låsa upp samma begränsning samtidigt).
    • Om en karriär har två karriärs vägar, var och en knuten till en annan karriär och BÅDA begränsningarna fortfarande gäller (t.ex. Kriminalteknik och Spion; Symfonisk och Rock Stjärna), får du ha två sims i den karriären.
    • Om en begränsning involverar att nå toppen av en karriär, får din sim inte börja försöka låsa upp den begränsningen innan den har ett jobb i den karriären (tonårs jobb räknas inte). Du kan inte till exempel besluta att din tonåring ska låsa upp Rock stjärna och förbereda dennas gitarr färdigheter innan den har jobb i Musik karriären.
  • Notis på frivilliga metoder för att låsa upp begränsningar:
    • Många begränsningar erbjuder mer än en metod för att låsa upp dem oci i de flesta fall är det ett jobb som motsvarar en annan expansion. Därför när du tittar i tidningen och är erbjuden ett jobb, om det finns alternativa metoder för att låsa upp det jobbet, får du tacka nej till den metod som erbjuds och använda en av de allternativa metoderna. Till exempel – Du tittar i tidningen och får Musik och du vill låsa upp Underhålning. Det finns tre andra metoder tillgängliga  än Rock Stjärna; Kvällsnöje Skådespelare, I Rampljuset Sångare och Drömjobb Stylist. Du kan tacka nej till bas spelets jobb i Musik men måste direkt gå och registrera dig för karriären eller Rabbit Hole och skaffa det jobb som har den allternativa metoden. Du måste göra detta direkt och får inte vänta. Detta är jobb relaterat så även om Militär inte är upplåst får du göra  detta.
  • Det finns ytterligare begränsningar för att ta ett Universitetsliv jobb som en alternativ metod effter som du behöver ha tillräckligt med faction poäng för att bli erbjuden ett jobb.
    • Om du är nära till att ha tillräckligt med faction poäng för att bli erbjuden ett motsvarande jobb får du tacka nej till det jobb som erbjuds och direkt på börja din ”praktik”. Din praktik är att jobba flitigt varje dag med att bygga upp tillräckligt med faction poäng för att bli erbjuden jobbet. Du kan inte bli avskedad från din praktik efter som det är gratis arbetskraft och cheferna gillar gratis. Så tills du kan bevisa att du är tillräckligt bra för att få betalt, måste du jobba med det varje dag.
    • Om du skulle få tillräckligt med faction poäng för att bli erbjuden ett jobb och Journalistik inte är upplåst, måste du tacka nej förutom om det var din praktik.
    • Om du redan har tillräckligt med poäng för att få jobbet, få du titta på alla jobb i tidningen (eller datorn om Forskning är upplåst) till jobbet erbjuds och få jobbet på det sättet 
  • Simmar som KAN låsa upp begränsningar (de måste alla leva i hushållet när de låser upp en begränsning).
    •  Grundaren
    • Arvingen – sim som är föd i hushållet och ska föra blodslinjen vidare.
    • Reserver – barn till grundaren eller arvingen, oftast född efter nästa arvinge är föd – som inte får gifta sig och föra blodslinjen vidare.
    • Maken/makan till grundaren och till alla arvingar efter att de har hjälpt till att föra in nästa generation.
      • Om maken/makan dör får du gifta om dig

        • Endast EN make/maka per generation får låsa upp begränsningar, oavsett hur många du gifter dig med.

        • Du får inte avsiktligen döda din make/maka, förutom om de har låst upp en begränsning eller om de har blivit en äldre (undantag: Things That Go Bump mänsklig make/maka om du tänker åter liva dem som spöke i fortplantnings syfte).

      • Om maken/makan dör innan en arvinge är föd, räknas inte de karriärer som de har slutfört som avklarade begränsningar.

      • En make/maka är någon i hushållet som din grundare eller arvinge vid något tillfälle varit gift med. Din nuvarande make/maka är den senaste. Specifikt – Om du skiljer dig, eller äktenskapet på annat sätt upphör (till exempel spöke dödar sin make/maka och återhämtar dem som spöke) är de fortfarande din make/maka.

    • Barn till arvingen eller grundaren som inte är födda i hushållet, men tillkommer vid äktenskap.

      • Om de tillkommer via äktenskap INNAN de blivit tonåring får de låsa upp begränsningar.

      • Dessa barn kan aldrig föra blodslinjen vidare.

        • Om något händer arvingen och du bara har dessa ingifta barn, förlorar du utmaningen. De kan INTE vara reserver.

    • Barn till arvingen eller grundaren som följer med dig hem i tidsmaskinen

      • Om de kommer till ditt hem INNAN de blir tonåringar får de låsa upp begränsningar.

      • Dessa barn kan aldrig föra blodslinjen vidare.

        • Om något händer arvingen och du bara har dessa ingifta barn, förlorar du utmaningen. De kan INTE vara reserver.

  • Simmar förenade med hushållet som INTE kan låsa upp begränsningar

    • Adopterade barn
    • Simbots
    • Mumier
    • Icke-make/maka Låtsaskompis som har väckts till liv.
    • Zombies
    • Husdjur
    • Barn som INTE tillhör blodslinjen som flyttar in med make/maka
    • Barn som tillhör blodslinjen som bor utanför hushållet

Spel inställningar

  • Grafik, Ljud, Generella alternativ, Video, Musik och Online
    • Inga speciella inställningar krävs. Ställ in enligt vad din dator klarar av.
  • Livslängd och Åldrande
    • Sätt din ålder till följande på dag ett av utmaningen. Det ska vara 90 dagar. Om du har en icke mänsklig apocalypse, se speciell ålder i Övernaturliga simmar.
      • Bäbis 2 dagar
      • Småbarn 4 dagar
      • Barn 10 dagar
      • Tonåring 14 dagar
      • Ungdom 22 dagar
      • Vuxen 23 dagar
      • Äldre 15 dagar
      • Se husdjur expansionen för info om ålder för husdjur
    • Sätt ålder på alltid på
      • Undantag
        • Om din grundare startar med MINDRE än 23 dagar.
          • Ibland startar spelet med att slumpmässigt ta bort dagar. Du får stänga av åldrandet för de dagar som togs bort från din sim så att de har fullt 23 dagar av ungdom. Alternativt kan du temporärt öka dagarna för ungdom så att din grundare är 23 dagar från vuxen. När din grundare blir vuxen ändrar du tillbaka till 23 dagar för ungdom.
        • Du får ha 10 dagar med åldrandet av om du behöver det för att du kommer förlora utmaningen och bara behöver LITE mer tid.
          • Använd detta utifrån ditt egna omdöme.
  • Fri vilja
    • Sätt fri vilja på antingen Hög Fri Vilja eller Fri Vilja Av. Detta är dina inställningar för hela utmaningen. Inget byta fram och tillbaka.
      • Om du väljer att ha fri vilja på får du använda mods för att stoppa automatiska handlingar som är begränsade.
  • Årstider och Miljö
    • Sätt din årstid enligt riktningarna under Årstider expansionen reglerna.
    • Ha på alla väder alternativen.
      • Du får stänga av partikel effekter för väder för att undvika lag, men du Måste ha på dimma, snö, regn hagel m.m.
    • Sätt din måncykel enligt personlig tycke.
      • Om du inte har Övernaturligt eller väljer att ställa in din måne till en specifik icke-fullmåne konstant, välj en dag i veckan till din zombie dag (varje vecka på den dagen strövar zombies omkring i stora mängder istället för i små grupper som gör resande riskabelt).
      • Om du ställer in din måncykel roterande, är dagar med fullmåne dina zombiedagar.
      • Zombiedagar kräver att du är inomhus vid 20:00; du kan inte lämna huset innan 6:00 nästa dag. Notera att denna begränsningen är från Paranormal; när de begränsningarna är upplåsta, behöver du inte längre stanna hemma på zombiedagar.
  • Avancerad Demografi
    • Ställ in enligt eget tycke
      • Om du vill får du bocka ur kändis systemet för ditt hushåll, och stänga av kändisar tills du börjar med Film eller Musik karriären.
  • Giftermål

    • Notera: Det ända sättet du kan lägga till en sim i ditt hushåll är genom födsel eller giftermål (gifta interaktionen för att flytta in en make/maka). Du kan aldrig använda ”flytta in” interaktionen, inte ens på framtida make/maka.
      • Den enda undantaget är för buggar (exempel, om du gifter dig men din maka/make blir inte tillagd i hushållet, får du be dem flytta in eller använda mods för att tvinga dem in i ditt hushåll.
      • Du får endast gifta in en sim som kommer att föra in nästa generation. (förutsatt att de inte dör innan).
      • Om den ingifta simmen har barn sen innan och ingen att lämna dem med MÅSTE barnen följa med.
      • Barn som följer med dig hem från framtiden får stanna. Det är automatiskt och du kan inte sparka ut dem ändå. Om de är barn eller yngre får de låsa upp begränsningar men kan aldrig bli arvingen.
      • Om din make/maka dör får du gifta om dig så länge de kommer att föra in en arvinge eller reserv.
      • Endast EN make/maka från varje generation får låsa upp begränsningar.
      • Reserver får inte gifta in en make/maka.
        • Undantag
          • Arvingen dör utan att ha fått barn så reserven blir då arvingen.
      • Simmar du inte kan gifta dig med alls
        • Service NPCs som hembiträdet, reparatören, butlern, brevbäraren, social arbetaren, bartender eller andra typer av service NPCs.
        •  Liemannen
        •  Simbot
        •  Paparazzi
        •  Mumie
        • Zombies
      • De du kan gifta dig med
        • Vanliga medborgare
        • Lokala affärsmän får bli in gifta efter som de tas från befolkningen slumpmässigt under en slumpmässig tid. En dag kan de vara affärsman i provisionsbutiken, nästa dag kan de jobba i mausoleum.
        • Tidigare tidningsbud (förutom om de växer upp till att var service NPCs).
        • Simmar av olika övernaturliga slag. Se övernaturliga simmar regler för mer info.
        • Låtsaskompisar som har blivit värkliga
      • Ingifta make/maka och upplåsning av begränsningar
        • Om en sim som har nåt toppen av sin karriär flyttar in, är den begränsningen upplåst direkt när nästa arvinge eller reserv föds, förutsatt att den simmen är gift med nuvarande arvinge.
        • Om deras karriär redan har blivit upplåst, får de välja en annan kategori att låsa upp.
          • Endast EN make/maka per generation får låsa upp begränsningar, så om den andra maken/makan har nåt toppen av sin karriär men den första maken/makan redan har låst upp en begränsning, kommer inte den andra maken/makans karriär räknas till dina upplåsta.
      • Ingifta maka/make och deras katalog
        • Alla föremål som för tillfället är begränsade måste säljas direkt maken/makan flyttar in.
          • Du får sälja den ingifta simmens föremål oavsett andra begränsningar. Detta är en del av deras pengar.

          • Undantag – fordon

            • Om din make/maka kommer in i hushållet med ett fordon, får du behålla det om du inte för tillfället har ett fordon på din tomt eller om styrande begränsningar är upplåsta. 

            • Fordonet måste placeras på en parkeringsplats och vara där när simmarna är hemma och inte använder den.

          • Undantag – böcker

            • Om din make maka kommer in i hushållet med böcker, får du behålla dem om du har en bokhylla. Ja detta inkluderar färdighetsböcker.

      • Notering: Du BEHÖVER inte gifta/flytta in pappan till dina arvingar/barn. (Komihåg att, dina barn måste vara FÖDDA inne i hushållet föra att få göra upplåsningar).
  • Generella Begränsningar

    • Om din familj har brutit mot någon regel eller begränsningar på grund av regel ändringar, misslyckas du inte med utmaningen.
    • Föremål som var tillåtet som inte längre är det på grund av regel ändringar får säljas i köpläget utan straff.
    • Om ett föremål inte har något värde (som tidningen, vissa böcker, gamla läxor eller smutsiga tallrikar eller andra 0 värde föremål), får du radera oavsett begränsningar.
    • Om du spelar med mod som tillåter samkönade att få barn, väljer du i början av utmaningen (runt dag 1) om arvingen eller deras make/maka ska bära barnet. Resten av utmaningen måste du alltid följa det du bestämde för varje generation.
    • Om din sim får ett jobb eller skola erbjudande får de inte ta det om inte dess styrande regler är upplåsta eller om det är ett uppdrag att läsa en bok, redigera en artikel, eller lära sig ett recept till chefen (om receptet tillhandahålls av uppdraget), eller gör något som inte är begränsad av nuvarande begränsningar.
      • Arbetsuppdrag som är i samhället är inte begränsade. Doktorer som ger vaccinering under arbetstid, brandmän som åker för att släcka bränder m.m. Dessa är tillåtet.
    • Parkeringsplatser (och därför också bilar) får ENDAST placeras direkt på marken, på grunda av de Atletiska begränsningarna. Du får fritt bära bilar när den är upplåst.
    •  Familjekatalogs regler:
    • När simmar lägger något i familjekatalogen, stannar det där för alltid och får aldrig användas igen. Du får aldrig ta bort gåvor som du fått via mail.
      • Undantag – uppdrags föremål, belöningar för att ha fullföljt färdigheter och utmaningar samt karriärs belöningar.
        • Karriärs föremål, priser, belöningar och saker köpta på semester som automatiskt hamnar i familjekatalogen FÅR tas ut när som helst men måste inte göra det. 
          • Om du placerar TILLBAKA något av dessa föremål i familjekatalogen igen måste de stanna där och aldrig röras igen.
          • Karriär belöningar inkluderar saker som polisbilen eller Minus 1 Kelvin kylskåpet.
          • Färdighets och utmanings belöningar inkluderar saker som Grupp forsknings projekt som du får av att nå toppen i forsknings färdigheten.
          • Köpta saker inkluderar saker som Kampsports dockan och Nektarskaparen.
        • Uppdrags föremål får också flyttas från familjekatalogen EN GÅNG för att kunna utföra uppdraget, och endast om dess styrande begränsningar har blivit upplåst.
          • Uppdrags föremål inkluderar saker som en trasig dusch eller stereo som du lagar och ger tillbaka till uppdragsgivaren.
          • Dessa kommer automatiskt att tas bort från familjekatalogen när uppdraget är slutfört.
        • Tillåtna föremål som tagits med hem från universitetet eller utlandet får flyttas från familjekatalogen och placeras på tomten för att användas när deras styrande regler blivit upplåsta.
          • Saker som studiepriser eller nektarskaparen.
          • Om du placerar TILLBAKA dem i familjekatalogen efter att ha placerat dem på tomten, fastnar de i det svarta hållet för alltid och du måste köpa en ny eller åka till universitetet eller landet som du fick dem från.
      • Noter: (Krävs endast före Kriminell blivit upplåst). Varje måndag , innan du betalar maffian, måste du radera allting i din familjekatalog. Alla pengar du får kommer att ges till maffian.
  • Du får inte behålla någonting som du hittar från att rota i papperskorgar eller containerdykning som fortfarande är begränsade. De måste placeras i det svarta hållet.
  • Du måste placera alla magiska trädgårdstomtar som dyker upp på din tomt, eller som du hittar när du utforskar gravkammare eller arboretum, eller som du får på något annat sätt, på din tomt. Du får inte sälja dem.
  • Du får inte göra simmar äldre tidigare än deras födelsedag med födelsedags tårtan.
    • Om simmar får använda Tårtan eller ha ett Födelsedagskalas, måste de göra det på den dagen som de ska bli äldre.
    • Det TIDIGASTE du får gör en sim äldre är direkt efter att du får meddelandet att en sim fyller år.
  • Du får inte ha rumskompisar förutom på universitetet när bor i ett studenthuset.
    • Om spelets lägger till dem automatiskt när du inte bor i ett studenthus, använd telefonen eller datorn för att stänga av rumskompisar och skicka iväg den du har.
  • Fusk och Mods

    • Fusk och Mods som ger dig några fördelar som de spelare som inte använder dem inte får är inte tillåtet.
      • Detta inkluderar mods som tillåter dig att ha mer än 8 simmar i ett hushåll.
    • Du får använda fusk eller mods och bryta mot andra regler för att fixa en bugg, förutsatt att du tar bort de fördelar som fixen gav dig, om det var en stor fördel. Så om du måste lägga till en sim från grannskapet i ditt hushåll för att fixa en bugg, se till att pengarna du har återställs till det du hade innan.
      • Du får inte använda fusk eller mods för att rätta till buggen som är relaterad till att bli befordrad efter midnatt. Den här buggen är mest vanlig i den kriminella karriären. Buggen bryter inte mot några regler och hindrar inte din sim från att nå toppen av karriären innan de blir gammal.
        • Bridgeport och andra världar som är märkt som stad orsakar förändringar i scheman. Detta kan påverkar vilka karriärer som påverkas av denna buggen. Om andra karriärer förutom kriminell också påverkas nu, får du fortfarande inte använda mods eller fusk för att fixa det.
        • Se Kriminell eller Mästertjuv sidan för info om denna buggen.
      • Fusk:
        • Är endast tillåtet för att fixa en bugg eller uppfylla reglerna.
          • Till exempel: du får använda testingcheatsenabled on och familyfunds för att uppfylla den kriminella maffians betalning och för att ge din grundare en lämplig summa pengar.    
          • Du får radera övergivna bilar som du stöter på eftersom dessa inte raderas utan en mod eller spelarens ingripande. De kommer att orsaka lagg om de är kvar i världen.
          • Du får använda fusk för att fixa buggar.
      • Mods – Använd på egen risk:
        • Generellt är mods endast tillåtet att använda om de inte ger några fördelar som andra spelar inte har som inte använder dem eller om de minskar chanserna till att en bugg uppstår. Twallan`s Story Progression är tillåtet endast på grund av EA:s dåliga Story Progression. Traveler är tillåtet på grund av dess minskning av rese buggar. Både Traveler och Story Progression har andra begränsningar på grund av deras andra funktioner förutom att fixa EA:s koder.
        • Twallan`s Overwatch: Du får inte tillåta din sim att hela tiden ”rout fail” om du tillåter Overwatch att återställa simmar som sitter fast. detta återställer deras motiv och ger orättvisa fördelar. En vanlig möjlighet till ihållande ”roout fail” händer när en äldre sim försöker använda ett vänt kylskåp. Lås ditt kylskåp bakom en dörr eller skaffa Returner för att hindra simmar att automatiskt laga mat. Detta kan också hända om du låser in en sim för att döda dem. Den enda lösningen här är att stänga av kontrolleringen av simmar som sitter fast.
        • Du får annars använda andra otillåtna mods för att fixa en bugg. Men du måste ta bort moden efteråt.
        • Du får använda mods för att ta bort låtsasvänner eller ta bort chansen till att din sim får en låtsaskompis.
        • Kolla mod sidan för en detaljerad lista av tillåtna och inte tillåtna mods, om du tänker använda mods när du spelar utmaningen.