4. Företag

Kaoset i regionen som orsakats av kraftverks explosionen har brutit ner den grundläggande ekonomiska samhällsstrukturen. Värdet på en simdaler varierar brett från plats till plats. Alla större marknader har förstörts eller plundrats. Med ekonomin i kaos i regionen, vill inte folket gå och handla. Det ända som säljer bra är historier från överlevande, eftersom media utanför regionen är hungriga på att få veta vad som hände och hur det är att leva i ett sådant land.

METODER

  • BAS SPELET
    • Förutsättningar: Inga
    •  “Your money is no good here”
      • Nå nivå 10 i Företags karriären
  • UNIVERSITETSLIV: SPORTAGENT
    • Förutsättningar: Universitetsliv
    •  ”Show me the money!”
      • Nå nivå 10 i sportagent karriären
  • DESTINATIONS VÄRLDEN: MULTINATIONELL BLANDNING
    • Förutsättningar: Destinations världen
    •  ”I’ve been everywhere, man, I’ve been everywhere.”
      • Nå nivå 3 Visa i all tre länderna.
        • De simmar som tänker fullfölja denna metoden får resa oavsett vilka andra begränsningar som finns. Hon/han har speciell dispens för att försöka återställa kontakten med handels partners som kan vara mindre påverkad av apokalypsen.
        • För simmar som tänker välja denna metoden, finns det ingen begränsning på hur många föremål som är tillåtet att bära i simmens katalog, oavsett om Atletisk är upplåst eller inte (flera bärare är tilldelade att assistera simmen). Men du får inte flytta några sådana föremål från simmens katalog innan Företag är upplåst, med undantag för att sälja dem (se här under). Om en sim misslyckas att låsa upp denna begränsningen och om Atletisk fortfarande är låst måste de direkt flytta allt överskott till familjekatalogen/svarta hållet. Samma gäller även när Företag är upplåst (exempel genom att nå nivå 3 Visa i alla länder), om Atletisk inte är upplåst måste de direkt flytta allt överskott till familjekatalogen/svarta hållet – i båda fallen minska antalet föremål till 3 som Atletiska begränsningar vanligtvis har.
        • När en sim reser för att låsa upp denna begränsningen får den köpa och äta torkad mat, oavsett om Kulinarisk är upplåst eller inte. Hon/han har tillhandahållits nödfalls ransoner för detta ändamål.
          • En vampyr som tänker göra denna metoden får köpa upp till tre plasma frukter precis innan de ska resa, och de får fritt plundra kylskåp för mat gjort på plasma.
        • Veckostipendium: En gång per vecka, får du sälja föremål från utlandet som är värt upp till $2500 från din katalog som betalning för dina tjänster när du kommer hem; du får sälja dem efter att maffian har tagit dina pengar (om Kriminell inte är upplåst), eftersom maffian inte vill riskera att förolämpa utländska handels partners. 
        • Alla övriga objekt som överstiger det tillåtna $2500 veckostipendium måste stanna kvar i din katalog tills du fullföljt företags karriären och vid det tillfället måste allt säljas direkt när du kommer hem (eller flyttas till det svarta hållet om du misslyckas låsa upp Företag).
        • Inga föremål får behållas med undantag för de gnomes du hittar när du reser. De måste släppas ut på din ägodel.

BEGRÄNSNINGAR

  • BAS SPELET
    • Din sim får inte bli företagsdelägare.
    • Din sim får inte köpa allmänna tomter (också begränsad av Politik).
      • När Företag (och Politik) är upplåst, får du endast köpa tomter som annars inte är begränsade.
      • När Köpt, får du köpa uppgraderingar till din tomt men alla föremål måste rättas efter andra begränsningar som fortfarande gäller. (Arkitekt,Sjukvård).
    • Din sim får inte anlita servicetjänster av något slag (också begränsad av Mästertjuv och Spion).
    • Du får inte sälja föremål från köpläget, skapade föremål, frukter, grönsaker eller fisk via köp eller bygg läget. (Du får fortfarande sälja bygg föremål som väggar, fönster och trappor).
    • Din sim får inte använda interaktionen ”sälj” på föremål. (Som färdiga målningar, arbetsbänken eller skapade föremål).
    • Din sim får inte sälja någonting via bygg/köp läget eller genom sälj platsen i deras katalog.
      • Din sim FÅR avsluta böcker och samla in de färdiga böckerna.
      • Du har tillåtelse att sälja föremål som kostar $0 som tidningen via din sims personliga katalog.
    • Du får inte köpa eller sälja böcker i bokhandeln (också begränsad av Journalistik).
    • Du får inte köpa eller sälja varor, fisk eller produkter i mataffären (sälja fisk eller produkter är också begränsad av Naturforskare).
    • Din sim får inte beställa hemkörning av mat (också begränsad av KulinariskMästertjuv och Spion).
    • Simmar har tillåtelse att köpa mat och dryck på café eller restaurang om Kulinarisk är upplåst.
    • Familjen får bara ha en av varje av dessa föremål:
      • Bokhylla (också begränsad av Journalistik)
      • Radio
      • Löpband (också begränsad av Atletisk)
      • Bänkpress (också begränsad av Atletisk)
      • Staffli
      • Gitarr
      • Schack bord
      • Leksaks ugn om Kulinarisk är upplåst
      • Kolla expansionerna för fler regler på föremål som kan vara tillåtet.
    • Alla simmar i hushållet kan använda bokhyllan, radion, staffliet, schack bordet, och atletisk utrustning. Endast simmar i musik karriären får använda gitarren tills Underhållning och Symfonisk är upplåsta.
  • KÖP & SÄLJ FÖREMÅL
    • Du måste lägga till Atletiska regler om vad du får köpa och sälja.
  • KÖPLÄGET
    • Du får köpa 7 köp föremål per vecka. Dessa kan köpas alla samtidigt eller spridas ut över veckan.
    • Varje måndag nollställs dina 7 köpläges föremål. Om du inte köper alla dina 7 föremål under en vecka går de förlorade.
  • BYGGLÄGET

    • Du får inte placera mer än FJORTON föremål från varje bygg kategori per dag. (ex. 14 väggar, och 14 tapeter, och 14 rutor av golv, etc). Radera något räknas till dina 14 begränsade föremål. (ex. om du har raderat 14 sektioner av staket, får du inte sedan placera 14 sektioner av staket fören nästa vecka.

    • Ignorera den här regeln på den första dagen av utmaningen förutom om du har köpt ett färdigt byggt hus.

    • Det finns ingen begränsning på när du kan köpa dina byggföremål under veckan. Det nollställs varje måndag. De antal av de 14 föremålen som inte köpts innan måndag går förlorade.
  • DESTINATIONS VÄRLDEN
    • Simmar får inte köpa någonting från de speciella handelsmännen eller handels registren (köpa mat är också begränsad av Kulinarisk).
    • Du får inte köpa ett semesterhem (Resa är också begränsad av Politik, Spion, Militär och Symfonisk. Kriminalteknik behöver också vara upplåst för tonåringar och äldre med mindre än 10 i atletisk färdighet.)
    • Du får inte äga en förvarings kista (också begränsad av Atletisk, Militär och Politik, äga mer än en kista är också begränsad av Alien teknologi). Notera att förvarings kistan och alkemi skåpet och liknande ses som likadana (du kan inte ha en förvarings kista och ett alkemi skåp fören Alien teknik är upplåst).
  • DRÖMJOBB
    • Din sim får inte registrera sig som egenföretagare. (Kan också vara begränsad av Militär om inte stadshuset är i ditt nätverk.)
    • Simmar får inte köpa någonting från Provisionsbutiken.
      • Undantag: på den första dagen av utmaningen får du köpa färdighets böcker från Provisionsbutiken.
      • Din sim får inte sälja föremål till Provisionsbutiken.
  • KVÄLLSNÖJE
    • Du får inte sälja föremål som du får av kändisförmåner.
      • Föremål som du får på grund av kändisförmåner måste lämnas i familjekatalogen och lämnas över till maffian varje vecka. (Sälj dem och ta bort summan du får från dina pengar).
  • LEVA LIVET
    • Du får bara ha en hopphage mata .
    • Du får inte sälja föremål som du får av andra simmar som gåvor (också begränsad av Spion).
      • Gåvor måste stanna i familjekatalogen och lämnas över till maffian varje vecka. Sälj dem och ta bort summan du får från dina pengar).
  • HUSDJUR
    • Du får bara ha en djur leksak.
    • Du får inte köpa något från djur affären.
    • Du får inte adoptera ett husdjur.
      • Om ditt husdjur har nivå 10 i jakt och du försöker få en parter att föröka husdjuret med avstå från denna begränsningen.
    • Du får inte adoptera bort ett husdjur förutom om det har nivå 10 i jakt eller om den har tre av följande egenskaper:
      • Aggressiv
      •  Geni
      • Jägare
      • Lojal
      • Prydlig
      • Icke-destruktiv
      • Tyst
  • I RAMPLJUSET
    • Familjen får bara ha en armhävningsstång
    • Artister får bara uppträda för dricks på sin hemma tomt (också begränsad av Spion).
    • Sing-a-Grams får endast utföras på hushålls medlemmar eller släktingar förutom om det är en jobb order (också begränsad av Spion).
    • Magikerns trick får endast utföras på hushålls medlemmar eller släktingar med undantag för uppträdanden (också begränsad av Spion).
  •  ÖVERNATURLIGT
    • Simmar får inte köpa något från Elixir affären.
      • Undantag: på den första dagen av utmaningen, får du köpa färdighets böcker från Elixir affären.
    • Du får inte äga ett alkemi skåp (också begränsad av Atletisk, Militär och Politik, att äga mer än en är också begränsad av Alien teknologi. Notera att förvarings kistan, alkemi skåpet och liknande anses som lika dana (du kan inte ha en förvarings kista och ett alkemi skåp fören Alien teknologi är upplåst också).
  • ÅRSTIDER
  •  UNIVERSITETSLIV
    • Kolla under reglerna för Grundaren under Universitetsliv för speciella regler av köp och sälj regler för din grundare på universitetet.
    • Simmar får inte köpa dricka eller godis från automater. (också begränsade av Kulinarisk).
    • Simmar får inte betala för att spela tv-spel i serietidnings affären.
    • Simmar får inte köpa böcker, serietidningar, livsmedel eller andra varor.
    • Simmar får inte ansöka om pengar från administrations byggnaden.
  •  SEMESTERPARADIS
  • IN I FRAMTIDEN
    • Simmar får inte köpa lotter i nutid eller kolla lotter i framtiden.
  • STORE FÖREMÅL
  • LIVSLÅNGA BELÖNINGAR
    •  Entreprenörsanda
    • Pruta
    • Hotellmogul (också begränsad av Politik, Spion och Militär).
    • Arv
    • Inga räkningar någonsin (också begränsad av Kriminell).
    • Kontorshjälte
    • Opportunistisk (också begränsad av Mästertjuv).
    • Yrkesmässig simdalerförstärkare
    • Slipad säljare

När en ekonomisk ledare från familjen återbygger den ekonomiska strukturen i regionen, är Företags begränsningarna upplåsta. Simmar har inte längre begränsade köp. Företags begränsningarna är upplåsta, och det är en högkonjunktur i ekonomin eftersom utbudet och efterfrågan ger en sund och hälsosam fri marknad. Företag är nu Öppen!