9. Kulinarisk

METODER

  • BAS SPELET – KULINARISK
    • Förutsättningar – Inga
    •  “Hunger is the best spice”
      • Nå nivå tio i den Kulinariska karriären
  • DESTINATIONS VÄRLDEN – NEKTAR SKAPARE
    • Förutsättningar – Destinations Världen
    • Antingen Övernaturligt eller Store krukor eller In i framtiden gräsmattor.
    • Nektar tomt i din hemstad (Ladda ner från Original sidan).
    • “I cook with wine, sometimes I even add it to the food.” W.C. Fields
      • Genom att lära sig att göra perfekta Nektar, lär sig din sim hur man använder destillationsprocessen för att göra mat säker att äta så man kan göra massproduktion av alla typer av mat.
        • Nå nivå 7 i Nektar skapar karriären.
        • Slutför alla Nektar färdighets utmaningar.
        • Nå nivå 10 i Nektar skapar färdigheten.
    • Regler för att avklara Nektar Skapare
      •  Nektar tomt: Denna tomten ska ha alla fyra väggar slutna och innehålla följande:
        • Två L`amour des Fruits Nektar skapar maskiner
        • Nektar kassaparat
        • Två av varje druvsort som kan odlas (6 olika druvor så 12 plantor totalt) i krukor eller på In i Framtiden mattor inomhus.
        • Förvarings kista
        • Toalett bås
        • Eldstad (så du har någonstans att förbättra händighets färdigheterna)
        • Vilka andra icke-färdighets möbler du vill
        • Du får också förse tomten med en av varje frö framkallare från Frankrike.
        • Du får placera nektar i nektarställningar om du vill men du kan inte köpa från dem eller dricka av dem.
        • Denna tomten måste placeras i början av utmaningen.
        • Tomten kommer att vara din arbetsplats. Den behöver inte vara i ditt nätverk men den kan vara bestämd som en av dina nätverks tomter.
      • Om Militär inte är upplåst måste du stå ut med utegångsförbudet.
      • Ingen annan sim får besöka Nektargården innan Kulinarisk är upplåst.
      • Under tiden som du är på tomten har Atletisk begränsningen upphört. Du får ha så mycket som du behöver i din katalog.
      • Om Atletisk inte är upplåst, när du lämnar tomten, får du bära upptill 12 frön/frukter mellan ditt hem och jobbet. Var 4 frukt/frö räknas som ett atletiskt föremål.
      • Nektar räknas som ett föremål i din katalog. Så t.ex. du kan ta med dig en flaska nektar och 8 frön.
      • Du får odla druvor hemma (och även andra frukter vars frön du har hittat) och använda dem till att göra nektar.
        • Ingen annan sim får sköta om din trädgård – det kan var väldigt giftigt och du vill inte att din familj ska bli utsatta.
      • Du får sälja nektarn som du gör med nektar kassaapparaten, men du får INTE köpa något.
      • Du får ta med dig flaskor av nektar hem och lagra dem i nektar nektarställningar i din källare för att öka värdet.
      • Om du inte återlämnar flaskor med nektar till nektargården för att sälja innan du har låst upp Kulinarisk, får du inte sälja dem innan Företag är upplåst. Men du får dricka dem när du låst upp Kulinarisk.
      • Du får inte äta någon frukt som du har odlat eller skördat.
      • Ingen annan sim får producera ytterligare nektar innan Naturforskning är upplåst.
        • När du lärt dig hemligheten för att destillera druvorna, måste du göra dig av med alla bevis av din inblandning. (kasta plantorna i papperskorgen) du får behålla krukorna om du vill, sälj dem om du har låst upp Företag eller placera dem i familjekatalogen för att göra plats för andra saker.

BEGRÄNSNINGAR

  • BAS SPELET
    • Simmar får bara laga mat en gång per sim dag. När en sim har lagat mat, får ingen annan göra det under resten av dagen. En sim som gör mat för en person, en snabbmåltid, matta husdjur, mata ett småbarn i barnstol räknas som familjens enda måltid.
      • Ett lätt sätt att hålla ordning på denna begränsningen är genom att bygga en garderob som är 1×2 rutor och placera kylskåpet där inne. Vänd sedan kylskåpet bak och fram efter att en sim har tagit mat från den. Ha den så tills midnatt nästa dag. Ett annat sätt är att placera kylskåpet i ett rum själv (1×2 garderoben funkar också) och lås dörren för alla, och öppna endast vid midnatt nästa dag. Du får låsa dörren till kylen även om Kommunikation begränsningarna inte är upplåsta.
        • Det andra alternativet ovanför håller spökena borta från kylen och förhindrar att din familj får hungriga mentalutbrott framför det vända kylskåpet.
      • Mata småbarn med flaskan räknas inte till den dagliga begränsningen och kan utföras hur många gånger per dag som behövs.
        • Att matta småbarn med mat i barnstolen räknas däremot till den dagliga begränsningen.
      • Om du sätter eld på grillen när du grillar korv till dagens måltid, måste du vänta till midnatt (12:00 nästa dag) innan du kan laga mat igen. Du förstörde dagens ranson.
    • Mat som medtas hem från jobbet måste följa reglerna för vad simmarna har tillåtelse till att äta.
      • Om din sim får mat som inte ännu är tillåtet, måste du kasta den.
      • Om maten medtagits från jobbet, är det en skänk från ovan och räknas INTE till det ända måltid som är tillåtet per dag.
      • Du får låta din sim behålla gruppmåltider av godkända varor som tagits med hem från jobbet, även om de är den enda simmen på tomten.
    • Du får inte tigga från andra simmar. Ingen vill ge bort sina dyrbara ransoner ändå.
    • Rota i soptunnor:
      • Du får endast rota i soptunnor på tomter som du har tillgång till.
      • All mat som hittas genom att rota i soptunnor måste kastas bort.
    • Grundaren får endast äta snabbmåltider eller jordnötssmör smörgåsar tills Hopplöshet är upplåst, och en make/maka har flyttat in.
      • Se nedanför för vilka snabbmåltider du inte får äta.
      • Simmar får endast förbereda gruppmåltider om det finns minst 2 simmar som är barn eller äldre som bor på tomten. Du får endast göra en gruppmåltid, eller en snabbmåltid per sim dag. Detta betyder att du inte kan mata gäster om du bara har mat som räcker till din familj – de måste gå hem och svälta för sig själva. Och en ensamstående förälder kan inte börja gömma undan gruppmåltider med endast bäbisar eller småbarn i familjen.
      • Om en arvinge lever längre än båda föräldrarna, och de är den enda kvar på tomten, och de har ännu inte flyttat in en make/maka, kan de bara äta snabbmåltider eller smörgåsar med jordnötssmör från kylskåpet tills dess att de har flyttat in en make/maka.
    • Simmar får inte köpa eller använda någonting från kategorierna ugn eller små apparater förutom den billigaste grillen och den billigaste kylskåpet. (Kvalitet på apparater är också begränsade av Arkitekt. Små apparater är också begränsade av Forskning).
    • Simmar får inte förbereds höstsallad, de får inte häller äta råa produkter eller fisk av något slag, inkluderat grodor, sniglar och andra icke fisk djur som du kan fiska efter.
    • Simmar som använder eldstäder får grilla en marshmallow, och räknas då som den dagens enda måltid. När Naturforskare är upplåst, får du grilla fisk, frukt eller grönsaker över eldstaden.
    •  Simmar får inte lägga tillbaka rester i kylskåpet.
    • Simmar får inte ha mat i sin katalog.
      • Fisk och grönsaker räknas som mat. Du har 8 sim timmar på dig att ta bort de föremål som du har i din katalog efter att du har fångat fisk eller skördat grönsaker, genom att sälja dem , lägga dem i en förvarings kista eller lägga dem på marken om du inte kan sälja dem ännu. (Se Företag för mer info om att sälja föremål, och Naturforskare för fiske och trädgårdsskötsel.)
    • Simmar får inte lagra fisk eller grönsaker i kylen, även om Naturforskare är upplåst.
    • Simmar får inte köpa mat från mat affären. (Också begränsad av Företag. Köpa fisk och producera är också begränsad av Företag och Naturforskare).
    • Leksaks ugnen får inte köpas eller användas för att göra bakelser. (Också begränsad av Underhållning).
    • Simmar får inte använda picknickkorgen eller buffébordet. (Buffébordet är också begränsad av Underhållning).
    • Simmar får inte förbereda, köpa eller äta mat på allmänna tomter.
      • Du får inte grilla mat i parken eller stranden.
      • Du får inte köpa mat eller äta mat vid matstånd, café, eller restaurang. (Också begränsad av Företag).
    • Du får inte beställa hemkörning av Pizza eller Kinamat med telefonen. (Också begränsad av Företag, Spion och Mäster tjuv).
    • Simmar får inte köpa eller använda födelsedags tårtan.
    • Simmar får inte leverera mat – varken fisk, färska grönsaker eller lagad mat av något recept till invånare eller NPC`s.
    • Simmar får inte köpa recept (också begränsad av Företag och Journalistik).
    • Simmar får inte förbereda eller äta ambrosia (också begränsad Naturforskare och Paranomal.)
    • Simmar i hushållet får Aldrig äta ambrosia inkluderande spelbara spöken. Denna begränsningen är aldrig upplåst.
      • Endast NPC sims eller simmar som är in gifta i hushållet (endast på den första dagen de blivit ingifta) får äta ambrosia (också begränsad av  Paranomal).
      • Simmar får inte återuppliva spöken med ambrosia (också begränsad av Paranomal).
    • Mat som är tillåtet innan Kulinarisk är upplåst: Detta är föremål som inte behöver en ugn).
      • Grill:
        • Grillkorv
        • Tofu korv
        • Ost stek
        • Ost tofu stek
        • Hamburgare
        • Veggie burgare
      • Mat som inte behöver tillagas:
        • Smörgås med jordnötssmör och sylt
        • Veggie rullar
        • Snabb mat från kylen
    • Mat som är förbjuden även om den inte behöver tillagas
      1. Simmar får inte äta grönsallad, yoghurt, glass och brain freeze från kylskåpet.
      2. Efter Naturalist är upplåst får du tillaga fisk och producera. (Måste vara tillagat innan Kulinarisk är upplåst.)
      3. Notera: Kolla Naturforskare begränsningarna eller Kulinarisk FAQ för en komplett lista av mat du får äta efter att Kulinarisk blivit upplåst men du har inte låst upp Naturalist ännu.
  • DESTINATIONS VÄRLDEN
    • Simmar som tänker låsa upp Företag med Multinationell blandning får fritt använda kylskåp när de reser. De är hedersgäster.
    • Simmar som tänker låsa upp Företag med Multinationell blandning får ha torkad mat (eller plasma frukt, om de är Vampyr) i sin katalog. De har utfärdats akuta rationer.
    • Simmar som tänker låsa upp Företag med Multinationell blandning metoden får köpa torkad mat.
    • Simmar får inte köpa mat från handelsmän. (Också begränsad av Företag).
    • Simmar får inte använda Nektar skaparen för att göra nektar förutom om de tänker låsa upp de Kulinariska begränsningarna med Nektar skaparen. (Också begränsad av Naturforskare och Spion).
    • Simmar får inte dricka nektar.
  • DRÖMJOBB
  • KVÄLLSNÖJEN
    • Simmar får inte göra drinkar från baren, de får inte häller lära sig mixologi förmågan eller jobba som bartender.
    • Simmar får inte placera snacks på bänken. (nöter, chips eller godis).
    • Simmar får inte få mat från professionella barer. (Också begränsad av Företag).
    • Om du spelar Vampyrer, får du köpa födelsedagstårtan för att göra dem till åldringar.
  • LEVA LIVET
  •  HUSDJUR
    • Du får köpa den billigaste matskålen till din hund eller katt och fylla den en gång per dag.
    • Husdjur får äta smulor som du kastar på golvet.
    • Du får inte ge hundar och katter godis.
    • Du får inte ge dina husdjur designer husdjurs mat.
    • Du får köpa hö bollen som aldrig tar slut som inte behöver fyllas på till din häst. (Komihåg att äga en häst är begränsad av Politik).
  • I RAMPLJUSET
    • Andar får inte skapa mat med magi (också begränsad av Paranomal).
    • Om du spelar Andar, får du köpa födelsedagstårtan för att göra dem till åldringar.
  • ÖVERNATURLIGT
    • Vampyrer får lagra plasma frukt i kylen. (Se Övernaturlig sim för mer info).
    • Om du spelar simmar som lever länga, får du löpa födelsedagstårtan för att göra dem till åldringar.
  • ÅRSTIDER
  • UNIVERSITETSLIV
    • Simmar får inte få drinkar från barer.
    • Simmar får inte få dricka eller godis från automater. (också begränsad av Företag).
    • Simmar på universitetet får inte laga någon mat. De måste överleva på det som deras rumskamrater i studenthuset gör till dem.
    • Simmar får äta det de gör med forsknings stationen.
    • Begränsade snabbmåltider:
      • Yoghurt
      • Sallad (också begränsad av Naturalist)
      • Brain Freeze
      • Glass
  • SEMESTERPARADIS
    • Simmar får inte använda Pool baren (också begränsad av Underhållning, Symfonisk, Atletisk och Sjukvård).
  • IN I FRAMTIDEN
    • Simmar får inte använda Sam-7 drycksyntetiseringsenheten (också begränsad av Forskning och Underhållning).
    • Simmar får inte använda mat syntetisera enheten (också begränsad av Forskning).
    • Simmar får inte köpa eller använda ”Steel Chef egenskap chip till sina plumbots (också begränsad av Forskning).
  • STORE FÖREMÅL
    • Vedeldad ugn är tillåten när styrande Arkitekt begränsningar är upplåst.
    • Inte tillåtet
    • Klassisk tuggummiapparat (också begränsad av Företag).
    • Lord Vladimirs magiska kittel (också begränsad av Naturforskare och Paranormal).
    • Lemonadstånd (också begränsad av Naturforskare och Företag).
    • Auto-Noms automatiska djurmatarstation (också begränsad av Alien teknologi).
  • LIVSLÅNGA BELÖNINGAR
    • Atombetare
    • Bättre mixolog
    • Född till kock
    • Tävlingsätare
    • Ökenponny
    • Rabatterad middag
    • Sällan hungrig

När en köksmästare har framträtt i hushållet, uppfinner de nya sätt att förvara matt på, och bättre sätt att tillaga den nya genetiska konstruerade maten. De har lärt sig att reparera hushållsapparater så att de kan användas igen. De öppnar också försörjningskedjor till kaffebryggare. Alla Kulinariska begränsningar är upplåsta.

Annonser